PENGARUH KOMPETENSI TERHADAP PRODUKTIVITAS KERJA PEGAWAI KANTOR UNIT PENYELENGGARA PELABUHAN KELAS III SATUI
DOI:
https://doi.org/10.56662/administraus.v1i1.16Keywords:
Competence and Productivity, Kompetensi dan ProduktivitasAbstract
This research aims to find out the description of the competence and productivity of employees at the office of UPP Class III Satui Tanah Bumbu regency, as well as to know and analyze the influence of competence on employee productivity at the Office of UPP Class III Satui Tanah Bumbu Regency.
The method used in this research is explanatory research. This research uses descriptive and inferential analysis method. The population in this research is civil servant who work at office of UPP Class III of Satui which counted 24 people. From the population that will be used as sampling is all civil servants except the leadership of UPT. Thus, the sampling design is the total sampling technique (census).Data collection techniques using questionnaires is data collection by distributing a list of questions to respondents who serve as a sample of research. In the measurement of respondents' answers, completion of questionnaire usefulness and ease of use of information technology on employee work productivity is measured by using Likert Scale. Then, technique of data analysis used in the research is in the form of descriptive analysis and inferential analysis that is to know the magnitude of influence of Competence to Human Resource Productivity.
The result of the research shows that the competence has a significant effect on the work productivity at the Office of UPP Class III Satui after a statistical test using simple regression shows t-count of 3.856 with significance level of 0.001, it can be drawn a decision that the proposed hypothesis is proven and acceptable.
Penelitiana ini bertujuanUntuk mengetahui gambaran tentang kompetensi dan produktivitaskerja Pegawai Pada Kantor UPP Kelas III Satui Kabupaten Tanah Bumbu, serta untuk mengetahui dan menganalisis pengaruh dari kompetensi terhadap produktivitas kerja pegawai Pada KantorUPP Kelas III Satui Kabupaten Tanah Bumbu
Metode yang digunakandalampenelitianiniadalah penelitian eksplanatori (explanatory research).Penelitian ini menggunakan metode deskriftif analisis dan Inferensial., Populasi dalam penelitian ini adalah PNS yang bekerja pada kantor UPP kelas III Satuisebanyak 24 orang. dari populasi tersebut yang akan dijadikan sampling adalah seluruh PNS kecuali pimpinan UPT. Dengan demikian rancangan pengambilan sample nya adalah teknik total sampling (sensus). Teknik pengumpulan data menggunakanKuesioner/angket adalah pengumpulan data dengan cara menyebarkan daftar pertanyaan kepada responden yang dijadikan sebagai sampel penelitian. Dalam pengukuran jawaban responden, pengisian kuesioner kemanfaatan dan kemudahan penggunaan teknologi informasi terhadap produktivitas kerja karyawan diukur dengan menggunakan skala likert. Dan Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian berupa Analisis deskriptif dan Analisis Inferensial yaitu untuk mengetahui besarnya pengaruh Kompetensi terhadap Produktivitas kerja SDM .
Hasilpenelitianmenunjukanbahwa kompetensi berpengaruh signifikan terhadap produktivitas kerja pada Kantor UPP Kelas III Satui setelah dilakukan uji statistik dengan menggunakan regresi sederhana menunjukan thitung sebesar 3, 856 dengan tingkat signifikansi sebesar 0,001, maka dapat ditarik kep